God gammeldags julestemning

God gammeldags julestemning

Melange julekampanje

Melange ønsket julen 2015 en butikkkampanje som kunne leve sammen med deres planlagte julekampanje ”julebakeriet”. Som det mest kjøpte merket innen kategorien smør og margarin gjennom flere generasjoner, ønsket de å styrke sin posisjon som bekeeksperten. Den øvrige kampanjen hadde fokus på sjarmen og smaken av julekaker som er hjemmebakt, med et nostalgisk preg.

Vi fokuserte derfor kampanjen rundt bestemor, og den nostalgien som er julestemningen for mange av oss. Fotostil, design og språk ble derfor skrudd et par tiår tilbake for å bringe frem den gode, gamle julestemninga vi alle kjente på når bestemor bakte syv slag og gleden var å få slikkepotten mens kakene sto i ovnen.

 

Vi samlet oppskrifter fra kyndige bestemødre og laget et oppskriftshefte som ble gitt ut i butikk sammen med Melanges egne kakestempler. Foto ble gjort av Studio Isidor.

Det er stor konkurranse om eksponering og plass i dagligvarehandlene før jul, og det var derfor viktig å lage en kampanje som var enkel å selge inn hos kjøpmennene. For dem er det viktig å skape julestemning i butikkene for å trekke til seg mest mulig av julehandelen.

Men kampanjen måtte også skille seg ut blant mengden av julekampanjer og minne folk på gleden ved å bake til jul, og at julestemningen ligger i nystekte julekaker. Og videre fremstå som det klare valget til julebaksten.

Kunde

Melange

Vår rolle

Konsept
Art Direction
Design
Tekst og innhold
Produksjon

Samarbeid

Studio Isidor